Arginin a vše kolem něj

V dnešním článku se podíváme na aminokyselinu zvanou Arginin. Co je a k čemu slouží se dozvíte v článku níže.

 

Co je arginin?


Arginin je tzv. semi-esenciální aminokyselina (tj. aminokyselina, kterou si organismus za určitých podmínek nedokáže sám a v dostatečném množství vyrobit – tato situace typicky nastává v období růstu, při zvýšené tělesné námaze, nemoci apod.). V přirozené stravě ho nejvíc obsahuje kuřecí a krůtí vývar a kaviár. Významnějším přirozeným zdrojem je rovněž zelený hrášek, vaječný bílek, burské ořechy, čokoláda i obiloviny. Arginin získaný z těchto zdrojů již však není tak účinný.

K čemu slouží arginin?

Arginin, v jeho základní podobě (báze) i jako ketokyselina (AAKG) slouží k přenosu oxidu dusíku (NO), je stimulátorem tvorby růstového hormonu a podporuje mužské sexuální funkce.

Co je to oxid dusnatý (NO)?

Oxid dusnatý (NO) je v lidském těle primárně vytvářen právě z argininu – dostatečné množství oxidu dusnatého je nezbytné pro udržení průchodnosti cév (vasodilatační účinky, rozšíření cév), podporu erekce a plodnosti mužů. Vyšší obsah oxidu dusnatého způsobuje dokonalé prokrvení svalů (včetně pohlavních), zlepšení erektivní schopnosti a sexuálního prožitku, zlepšuje zásobování srdce a mozku kyslíkem, zvyšuje tok krve ve svalech.

Hlavní výhody užívání argininu

a) Regenerace a růst svalůarginin je důležitý pro transport a uchovávání dusíku ve svalové tkáni. Studie též poukazují, že může zvyšovat produkci růstového hormonu (množství požadovaného argininu pro tvorbu růstového hormonu se však u jednotlivců liší)

b) Ochrana jater – pomocí argininu je hlavní jaterní toxin amoniak (čpavek) přeměňován na močovinu

c) Hojení ran – dodávání argininu v potravinových doplňcích zvyšuje syntézu kolagenu a urychluje hojení tkání po operacích

d) Mužská plodnost a sexuální funkce – arginin zvyšuje počet a pohyblivost spermií a dodávání argininu může zvýšit množství oxidu dusičného – látky, která podporuje erekci

e) Ochrana imunitního systému – arginin stimuluje aktivitu T lymfocytů (bílé krvinky) a chrání brzlík (hlavní imunitní žlázu) před věkovou involucí

Dávkování argininu

Doporučená dávka je 6g denně. Doporučuje se užívat 3-5 gramů před tréninkem a tu samou dávku před spaním. Jednorázové překročení dávky 10 gramů může způsobit zažívací potíže.

Partneři: